analyse
Mythe en realiteit van het creëren van innovatieculturen: Standaardrecepten versus dynamisch evenwicht op innovatiedilemma's
Dankbaar, B. | Prud'homme van Rene, P.R.
Management & Organisatie, 2009
Het creëren van ‘innovatieculturen’ krijgt de laatste jaren veel aandacht in de managementliteratuur. 3M Corporation, Apple Computers, Google en Amazon.com worden gebruikt als voorbeelden van bedrijven met een innovatiecultuur die bijdraagt tot hun succes. De publicaties over innovatieculturen dragen vaak recepten aan om een dergelijke cultuur te creëren. Verschillende adviesbureaus hebben ‘innovatiescans’ ontwikkeld die claimen de innovatiecultuur van bedrijven te kunnen meten op een lineaire schaal aan de hand van een aantal succesfactoren. De realiteit is aanzienlijk minder lineair en eenvoudig. De recepten voor innovatieculturen lijken vaak tegenstrijdig. In dit artikel betogen we dat het creëren van innovatieculturen beter kan worden begrepen als een proces waarbij het gaat om het vinden van een dynamisch evenwicht in een aantal spanningsvelden die inzichtelijk kunnen worden gemaakt aan de hand van fundamentele innovatiedilemma’s.

Dankbaar, B. | 2005





Downloads: 1.457
analyse
Dankbaar, B. | Lekkerkerk, L.J. | 2012





Downloads: 2.547
model
Dankbaar, B. | Vermeulen, P. | 1999





Downloads: 2.857
onderzoek
Achterbergh, B. | Dankbaar, B. | Lekkerkerk, H. | Martens, W. | 1999





Downloads: 1.090
analyse
