methode
Learning histories in leer- en veranderingstrajecten: geschiedenis maken vanuit hart voor de zaak
Boer, G. den | Busato, V. | Halbertsma, L. | Smid, G. | Zouwen, A. van der
Management & Organisatie, 2006
De methodiek learning history staat de laatste jaren sterk in de belangstelling. Men kan haar gebruiken om in organisaties verhalen over leer- en vernieuwingsprocessen te reconstrueren. Daarmee is het een belangrijk instrument bij organisatieleren. Het is bovendien snel eigen te maken. De ervaring leert echter dat er wel wat haken en ogen aan zitten. In haar oorspronkelijke vorm, ontwikkeld in de Verenigde Staten, leent de methodiek zich vooral voor gebruik als een onderzoeksmethode vanuit een professioneel perspectief. Het is de vraag of we daarmee diep leren in organisaties bevorderen. Deze vraag intrigeerde de auteurs. Zij richtten een gespreksruimte in om ervaringen met deze methode te onderzoeken. Dit artikel verhaalt van resultaten: een politiek perspectief op de 'historian' als gangmaker, die conversaties regisseert, daartoe transitionele objecten maakt, en niet verstrikt raakt in onderzoekstechnieken.
Smid, G. | 2018
Downloads: 399
Het Veld
Kessener, B. | Regtering, H. | Smid, G. | Van Hootegem, G. | 2011
Downloads: 1.748
voorwoord special
Blitterswijk, H. van | Kruining, I. van | Stoffer, P. | Zouwen, A. van der | 2022
Downloads: 5
essay
Dubbeldam, M.F. | Smid, G. | 2011
Downloads: 1.617
analyse
Lalleman, P. | Smid, G. | 2016
Downloads: 964
Over de Grenzen
Averbuch, T. | Zouwen, A. van der | 2018
Downloads: 1
Het Veld